Documenten-map organiseren
Meestal heb je een standaardmap “Documents”. Maar behalve documenten heb je ook nog andere dingen die je bewaart, en eigenlijk kan je al op voorhand daar mappen voor klaarzetten. Eerst eens kijken welke bestanden je zoal kan hebben: teksten, rekenbladen,presentatie, configuratie bestanden, korte tekstbeschrijving van wat en hoe je iets geïnstalleerd hebt (prog-install-log.txt), tekeningen, download van programma’s, link naar een server, gedeelde map, e-mails, beelden jpg-gif-png, webpagina’s, script (vgl batch commando files), klad-nota’s, cd-images (iso), te printen documenten, …
Als je maar 1 soort werk hebt, kan je indelen volgens het soort documenten; teksten, rekenblad, presentatie enz.
Maar als je werk uit veel verschillende aspecten bestaat gebruik je die beter als indeling; klantprojecten, boekhouding, personeel, sportclub, …
Sommige dingen zijn universeel genoeg om ze in een eigen map te zetten, die je dan makkelijk herkent en bij “onderhoud” regelmatig uitkuist: te printen documenten, tijdelijke nota’s, testdocumenten enz.
Bepaalde programma’s hebben ook hun eigen map nodig, zoals een Planner bv, waarin het documenten opslaat die dienen voor de werking van het programma, maar die jij niet zelf rechtstreeks als document gaat gebruiken. Veel programma’s gebruiken ook voor het bewaren van de instellingen een directory met de programma naam; die staat meestal in de /home/gebruiker map, maar bestaat uit een “verborgen map”, waarvan de naam begint met een punt (de manier om verborgen mappen te maken in Linux).
Als je regelmatig van computer verandert of een aantal medewerkers dezelfde basisindeling wil geven, kan je het maken van de mappen in een script zetten. Zie voorbeeld “makeMyDirs.sh”, in dit geval uit te voeren als voor een “Documents” directory (pas aan naar believen) :
echo "maak directories vanuit /home/gebruiker/Documents directory"
echo " ./makeMyDirs.sh "
echo "eerst uitvoerbaar maken met chmod +x makeMyDirs.sh "
echo "opgelet voor enkele dirs in 1 niveau hoger (ctrl-c of 5 sec start! ....)"
sleep 5s
echo "voor eigen shell scripts: ~/bin"
mkdir ~/bin
echo "voor cd/dvd branden: ~/iso"
mkdir ~/iso
echo " tijdelijk alvorens te printen (bv laptop) ~/Documents/Print"
mkdir ~/Documents/Print
echo " zodat de op te kuisen rommel bijeen staat: ~/Documents/test"
mkdir ~/Documents/test
echo "# downloadmap in te stellen in browser ~/Documents/Download"
mkdir ~/Documents/Downloads
echo "# klaargezet voor web ~/Documents/Upload"
mkdir ~/Documents/Uploads
echo "# klaargezet voor mail ~/Documents/MailOut"
mkdir ~/Documents/MailOut
echo "# uit mail gehaald om .. ~/Documents/MailIn"
mkdir ~/Documents/MailIn
echo "# over te brengen naar pc,laptop,.. ~/Documents/Sync"
mkdir ~/Documents/Sync
echo "# mp3s enz ~/Documents/Muziek"
mkdir ~/Documents/Muziek
echo "# instellen in scanprogramma: ~/Documents/Scan"
mkdir ~/Documents/Scans
echo "# automatisch fotos uit camera hierheen ~/Documents/Foto"
mkdir ~/Documents/Fotos
echo "# instellen in Schermafdrukprogramma ~/Documents/Schermafdruk"
mkdir ~/Documents/Schermafdruk
echo "# copie van iets belangrijk voor veranderen ~/Documents/bak"
mkdir ~/Documents/bak
echo "# zowat alle rest ~/Documents/Work"
mkdir ~/Documents/Work
ls -lF ~/
ls -lF ~/Documents
Upd 25/12: Script
In Ubuntu schijnt bash last te hebben met het ontbreken van een eerste regel en met de ronde haakjes in de “echo” lijnen; ze eruit halen deed het script lopen nadat als eerste regel was toegevoegd:
#/bin/bash
ps: de afbeelding is nadien bijgezet en is een schermafdruk van de standaard organisatie van Mandrake 2007. Je ziet dat distributies zelf al beginnen inspelen op deze nood. Script desgewenst aanpassen dus.
Upd 07/08/2007:
– voor KSnapshot en dergelijke een screenshot map toegevoegd: Schermafdruk;
– Enkelvoud gemaakt van namen voor alle submappen (denk ook aan commandline gebruikers)
– Als je met een Engelstalig systeem (en programma’s) werkt is het waarschijnlijk logischer Engelstalige namen te gebruiken.
– oorspronkelijk maakte ik zelf in mijn home directory een map “data”, vooral om mijn bestanden apart te houden van de configuratiebestanden die door heel wat programma’s in de home directory worden gezet. Daarin kwam dan de onderverdeling. Nadien begonnen distributies standaard een map “Documents” of “Documenten” te maken. Data is een ruimer begrip, maar sommige van die dingen komen nu in bv de eigen ~/bin map.