31/12/2021

Firefox : Secure Connection Failed

Filed under: — cybrarian @ 12:46 pm

De web-interface van een apparaat is niet meer bereikbaar met mijn nieuwe Firefox 91.4.0esr (64-bit).

Secure Connection Failed

An error occurred during a connection to 192.168.1.13. SSL peer rejected a handshake message for unacceptable content.

Error code: SSL_ERROR_ILLEGAL_PARAMETER_ALERT

The page you are trying to view cannot be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
Please contact the website owners to inform them of this problem.

Je kan in Firefox instellingen veranderen –

In Firefox als website-adres in de URL invullen: about:config + enter

Je krijgt een waarschuwing als deze:

Proceed with Caution
Changing advanced configuration preferences can impact Firefox performance or security.

Misschien is het goed om de stappen die je uitvoert nauwkeurig te noteren zodat je ze ook kan terugdraaien als de aanpassing niet meer nodig is.

“Accept the risk and continue” brengt je dan naar een scherm met een invulveld en een permanente waarschuwing onderaan:
Changing these preferences can impact Firefox performance or security.

In het invulveld staat

Search preference name

vul hier hetvolgende in:
security.tls

Je krijgt een lijst te zien met namen en er achter een ingevulde waarde.

Zoek “security.tls.insecure_fallback_hosts” en vul daar als waarde het ip adres in van het toestel waarmee je het probleem hebt, bv 192.168.1.13

Druk op het vinkje voor ok.

Na het invullen (of als je nadien terug gaat naar de instellingen als hierboven), kan je de waarden terug normaal zetten; bij “security.tls.insecure_fallback_hosts” staat zelfs een pijltje om de wijziging terug te draaien.

Nu kan ik een ander venster/tab openen en is het configuratiepaneel van mijn apparaat bereikbaar.

Op de site waar ik bovenstaande tip las, deden ze verder nog dit:
(maar bij mij werkte het zo al en ik weet ook niet waarom ze dit doen)

Wijzig de getallen bij
security.tls.version.fallback-limit (origineel 4): maak er 0 van
security.tls.version.min (origineel 3): maak er 0 van

Sluit het venster en probeer terug een verbinding te maken.


Upd 2023: zie ook http://linuxuser.copyleft.be/liglog/?p=10671

28/12/2021

Sailfish camera probleem

Filed under: — cybrarian @ 2:31 pm

Het camera probleem
– camera-app start niet (blijft draaien alsof hij probeert op te starten, om dan in stilte te sterven)
– noch de voorste camera, noch de achterste (selfie) werkt.
– de zaklamp functie van de flash werkt niet meer.

Dit probleem is ontstaan na een aantal updates (waarvan de laatste 4.3.0.12, “sandboxing” Suomenlinna), maar er zijn op dat moment geen zekerheid gevende gelijkaardige meldingen te vinden op het Jolla forum, en er is geen nieuwe update.
Het is moelijk om te weten of een occasionele val (dus hardware defect) aan de basis kan liggen, of het probleem softwarematig is.

Echt bizar wordt het als iemand ontdekt dat de signal app wel nog de camera kan gebruiken!

Sailfish systeem: 4.3.0.12 (Suomenlinna)
Apparaataanpassingen: 0.0.9.8 *
Hardware: Sony XPeria XA2 (AOSP 8)

Zou “Apparaataanpassing” de “HW Adaption” zijn? (“The hardware areas which need adapting are: Display .. touch… audio … GSM .. Camera … power management … FM Radio (*) … zegt de documentatie).
(*) die trouwens ook niet werkt

Antwoord
Ondertussen (11 december) kwam er op een melding dat de camera en het bijhorende led-licht niet werken:
https://forum.sailfishos.org/t/4-3-0-12-jolla-camera-also-torch-does-not-start-at-all-as-well-as-videos-do-not-play/9000
.. een aanvaard antwoord:

devel-su;
ssu rr adaptation-common;
rm -r /var/cache/ssu/;
ssu ur;
pkcon refresh;
version –dup;
#sync; reboot;

Het is duidelijk dat je aan de slag moet op de commandolijn met root-rechten.

Zelf repareren
Op basis van bovenstaande post kan je op onderzoek om je eigen toestel zelf te repareren. Als je hetzelfde probleem hebt kan dit helpen… Zorg dat je een wifi verbinding aktief hebt en dat je batterij opgeladen is, en dat je bv een Linux laptop als afstandsbediening kan gebruiken.

Op je Sailfish: Instellingen (settings)
– ontwikkelaarsmodus: AAN.
– Externe verbinding: AAN.

Vul daar een wachtwoord in en noteer de gebruikersnaam (meestal “nemo”).
– Noteer het vermelde ip-adres voor de wifi (bv 192.168.0.2).

Log eerst vanop afstand in op je toestel (Linux terminal):
ssh nemo@192.168.0.2

Bevestig de authenticiteit van die “vreemde” host “yes”

Geef je wachtwoord als het gevraagd wordt, en je wordt verwelkomd met een Sailfish commandolijn scherm:
(password)
[nemo@Sailfish ~]$

Vraag beheerders-rechten aan:
devel-su

Geef het wachtwoord om op de root commandolijn te komen:
(password)
[root@Sailfish nemo]#

list repositories:
ssu lr

Om gemakkelijk te vergelijken kan je die uitvoer bewaren:
ssu lr>/home/nemo/Documents/repositories.txt

Als je vergelijkt met online beschikbare voorbeelden, wordt duidelijk dat bv “adaptation-common” ontbreekt.

Volg de bovenvermelde instructies (schijnbeweging van verwijderen, buffers opkuisen, update repositories, dan een terug een lijst vragen):

ssu rr adaptation-common
(geen reaktie)

rm -r /var/cache/ssu/
(geen reaktie)

ssu ur
(geen reaktie)

ssu lr

(repo adaptation-common is wel aanwezig nu! zie gedetailleerde log onderaan)

pkcon refresh

cache verversen
Opstarten
Software lijst verversen [==============] [90%]
Klaar

Terug een update starten

version --dup

REFRESHING CACHE AND DOWNLOADING PACKAGES
Refreshing: 90%
UPGRADING SYSTEM
Download (14 packages)
Install (14 packages)

Herstarten:

reboot

Connection to 192.168.0.2 closed by remote host.

Je ziet je smartphone nu herstarten. Geef je code en probeer uit.

Succes!

Oplossing
Een echte oplossing zal er zijn als de juiste herstel-procedure uitgevoerd wordt door een gewone update van het systeem…


(meer…)

16/12/2021

OpenSUSE 15.3 en de ontbrekende software

Filed under: — cybrarian @ 3:04 pm

Eén van de gemakkelijkste manieren van werken vond ik de laatste jaren de software.opensuse.org website; je kan er naar software zoeken en je krijg een overzicht van welke versies er zijn voor welk systeem. Met een eenvoudige klik kan je het installeren “one click instal”, en zo nodig worden de toe te voegen repositories aangeboden ter bevestiging. Dit systeem werkt al jaren goed, maar nu, met OpenSUSE 15.3 lijkt het tot stilstand gekomen.

Voorbeeld: e-ID software, nextcloud client, …

Toch niet zo erg
Update 12/01: Het is alleen de site…

Originele tekst

Volgens deze reddit post kan je wel andere repo’s gebruiken:
https://www.reddit.com/r/openSUSE/comments/oyyryi/question_about_almost_every_software_not_being/

Zoals:
openSUSE Backports for SLE 15 SP3

Maar het zichtbare aanbod gaat maar tot SUSE SLE-15-SP2:

https://software.opensuse.org/package/nextcloud-desktop-dolphin

Via een omweg langs “Unsupported distributions”

https://build.opensuse.org/package/show/openSUSE%3ABackports%3ASLE-15-SP3/nextcloud-desktop

kom ik terecht bij..

https://software.opensuse.org/download/package?package=nextcloud-desktop-dolphin&project=home%3Alrupp

.. met helaas het resultaat:

An error occurred while initializing the software repository.
Details:
https-download.opensuse.org-2afca367: [https-download.opensuse.org-2afca367|https://download.opensuse.org/repositories/SUSE:/SLE-15-SP1:/GA/pool/] Valid metadata not found at specified URL
History:
– [https-download.opensuse.org-2afca367|https://download.opensuse.org/repositories/SUSE:/SLE-15-SP1:/GA/pool/] Repository type can’t be determined.

Try again?

Maar uiteindelijk lukt dat en lijkt de opensuse backports hier belangrijk te zijn…

URL: https://download.opensuse.org/repositories/openSUSE:/Backports:/SLE-15-SP3/standard/
Category: YUM

URL: https://download.opensuse.org/repositories/SUSE:/SLE-15-SP1:/Update/pool-leap-15.3/
Category: NONE

Of

https://software.opensuse.org//download.html?project=openSUSE%3ABackports%3ASLE-15-SP3&package=nextcloud-desktop

Add repository and install manually

Toch niet zo erg…
(Update 12/01/2022)
Ondertussen heeft een nuttige reaktie op forums.opensuse.org duidelijkheid gebracht:

De software LIJKT niet beschikbaar te zijn voor 15.3. De website ZEGT dat die software niet beschikbaar is.
Maar als je dat negeert, en gewoon in het “software install” onderdeel van Yast kijkt, vind je de software wel.
Of als je op de commandolijn gewoon het installatiecommando geeft, lukt het ook (je moet dan wel de naam kennen).

Blijkbaar heeft organisatie achter de schermen er iets mee te maken, en wordt die site automatisch ingevuld; door de wijziging verloopt dat voor 15.3 niet correct… met alle verkeerde conclusies vandien.

13/12/2021

Laptop start niet

Filed under: — cybrarian @ 11:18 am

Dit heeft op zich helemaal niets met Linux te maken, maar toch:

Na het aansluiten van een voeding van 19 V in plaats van 18,5 V startte mijn laptop niet meer op.

De lichtjes van capslock en numlock pinken en het scherm bevriest voor de computer echt start.

Misschien is het een waarschuwing en krijg ik het terug weg. Ik heb een aantal dingen geprobeerd die geen verschil maakten:
– de voeding losgekoppeld en gestart;
– batterij verwijderd
– bodem verwijderd (geeft toegang tot onderkant van moederbord – even gecheckt of alle kabeltjes ok zijn)
Telkens nadien opstarten.

Aangezien de melding van bios nog wel op het scherm verschijnt, probeer ik met esc in het bios te geraken; dat lukt.
Ik kijk rond, draai een geheugen test en harde schijf test (de korte versies), en die waren ok.

Uit informatie na een zoek blijkt dat bij dit merkt/type van toestel het pinken van die led’s een betekenis heeft volgens het aantal keer; 1=cpu, 2=BIOS, 3=geheugen, 4=grafische kaart, 5=moederbord, 6=BIOS.
In mijn geval pinkten ze 5 keer, en zou dat betekenen: moederbord om zeep: “General system board failure”.

Gelukkig bleek dat niet* waar te zijn; ik probeerde een elders gelezen combinatie van ctrl-alt-del na het inschakelen.
Dat deed ik een paar keer na elkaar. Daarna kwam de laptop er terug door; hij startte gewoon op. (*)

* Update december:
Helaas bleek het wel waar te zijn: de volgende dag startte hij definitief niet meer op. De linkse caps lock blijft branden en de ventilator begint loeiend te draaien. OOk nog na allerlei manieren van wachten en toetsencombinaties bij herstarten
Gelukkig had ik ondertussen dus nog de kans gekregen om mijn ssh keys te kopieren.
Helaas heb ik die kans niet benut…

Reset
(*) Een andere mogelijkheid is een reset van het moederbord:https://support.hp.com/in-en/document/ish_3932413-2337994-16

Powered by WordPress