Presentatie met LibreOffice /OpenOffice Impress
Nota: deze tekst is gemaakt op basis van LibreOffice, maar is waarschijnlijk gewoon bruikbaar voor OpenOffice; gebruikte documentatie op basis van de 2 verschillende versies.
Voorbereiding: maak een mapje aan voor je presentatie. Maak daarin 3 mapjes:
- Tekstmateriaal
- Beeldmateriaal
- Presentatie
Zet bestaand tekst- en beeldmateriaal als originele bestanden in de juiste mapjes. Start Impress en bewaar het nieuwe, lege document in de map Presentatie.
De tabbladen in Impress geven de belangrijkste concepten aan:
- Normal – Tekeningmodus
- Outline – Overzicht
- Notes – Notities
- Handout – Hand-out
- Slide Sorter – Diasorteerder
Zoals dikwijls bij software zijn de vertalingen niet altijd duidelijk; tab …
- is eigenlijk de grafische vorm.
- is de struktuur of tekst vorm.
- zijn privé-nota’s; niet zichtbaar op de presentatie
- is de gedrukte versie om uit te delen
- is het sorteer-venster
Als je grafische elementen gebruikt moet je ze verdelen in:
- Algemene herkenbare elementen, als logo van de orginisatie, huisstijl,..; komt in “modelpagina”
- element van toepassing op (de inhoud van) een bepaalde pagina; komt enkel in deze pagina.
Invalshoek: tekst
- Als je begint te werken vanuit de tekst – de inhoud van de presentatie, begin je in Tab 2 om inzicht te houden in de struktuur.
- Begin achter het pagina-symbool met de titel van dit blad.
- Enter maakt een nieuw blad aan, kan nieuwe titel krijgen enz; daarmee maak je de struktuur.
- Daarna/of daarin de inhoud, meestal onderverdeeld in items in een lijst: Bij het nieuwe pagina-symbool druk je TAB, één of meermaals, tot je op het juiste inspring-niveau zit. Je kan de lijst-markering verwijderen met een backspace als ze niet relevant is.
- Voor invoegen van een nieuwe tabel spring je naar tab 1, daar kies je de tabel uit het menu.
- bestaande tabel bv in rekenblad; selecteer (best vanuit Calc), kies kopie, klik op bestemmingspagina, kies plak. De tabel kan uitgerokken worden om te doen passen.
Invalshoek: beeld
- Als je start met de beelden, kan je best eerst een ‘template’ maken, een standaard-achtergrond voor je presentatie. Die wordt automatisch herhaald in elk nieuw blad.
- Achtergrond: kan hele pagina beslaan; moet tekst duidelijk laten. Kan verdwijnen bij afdrukken.
- Voorgrond: logo, lijn, .. : deze nemen ruimte weg van de beschikbare bladoppervlakte voor de inhoud van de presentatie.
Vaste layout: model of masterpage
Menu (En en Nl):
- View, Master, Slide Master: “insert” hier (beeld-)elementen die op elk blad terugkomen (boordje onderaan, logo, enz.)
- Beeld, Model, Diamodel: zet footer-elementen aan of af, bv datum, paginanummer*
* werkte niet in mijn test.