6/10/2023

nextcloud maakt geen verbinding meer

Filed under: — cybrarian @ 9:05 am

De nextcloud client op mijn Linux desktop maakt geen verbinding meer.
Client: 3.8.0 openSUSE 15.4, Server 27.1.1

Op een dag stopte de synchronisatie van mijn Nextcloud map; het icoon van de Nextcloud client staat “grijs” alsof hij niet verbonden is.
– Klik “meld u aan” brengt de web-login “connect your account”, die toelaat te verbinden (login, grant access), en zegt dat de verbinding klaar zou moeten zijn en dat het venster gesloten mag worden. Maar het icoon blijft grijs en er gebeurt geen synchronisatie. De client zegt: “Offline”, en het “Schakel over naar je browser om je account te verbinden” venster zegt: “You have been logged out of your account … at … Please login again”.
– Client sluiten, en opnieuw openen, opnieuw inloggen: hetzelfde.
– Herstarten van de computer; hetzelfde.

Opmerking: ik gebruik dezelfde login op verschillende computers (2 pc’s en een laptop), misschien is dat de oorzaak?

Is mijn client geblokkeerd?
– ik kan op een andere computer met dezelfde login wel inloggen, en synchronisatie werkt wel.
– ik heb op een andere computer al voorgehad dat de synchronisatie stilviel, en dat ik een nieuwe map maakte, die nadien dan wel synchroniseerde.

In de directory van de gebruiker zie ik (een) bestand(en) met een opvallende naam:

  • ._sync_49aedb4318e1.db
    Het heeft een datum ergens in het verleden (25/09) mogelijk het moment waarop de synchronisatie stopte?
  • .nextcloudsync.log is leeg.
  • ._sync_49aedb4318e1.db-wal
  • ._sync_49aedb4318e1.db-shm

Deze twee laatste bestanden verdwijnen als de desktop client wordt afgesloten.


Het .db bestand
Het bestand ._sync_49aedb4318e1.db is 3,5 Mb groot.
Ik wil in het bestand kijken, en haal een sqlite client af: sqlite browser.
Ik open daarin het bestand ._sync_49aedb4318e1.db; er komen geen foutmeldingen.

Misschien wordt het bestand opnieuw opgebouwd als ik het verwijder?

Volgens een antwoord op het help.nextcloud.com forum inderdaad.
Alleen spijtig dat daar ook de restricties instaan van wat NIET moet gesynchroniseerd worden; dat ga ik dan allemaal binnenkrijgen …?

De server?
Met een administrator account ingelogd op de web-interface van de server, vind ik nergens een lijst van geblokkeerde accounts of ip’s.
In de logs komt iets voor dat ik niet kan interpreteren, en niet lijkt te verwijzen naar mijn client.

Als de server het ip-adres blokkeert van deze computer zou dat een verklaring kunnen zijn; maar hoe los je dat dan op? En waar zou je dat dan kunnen detecteren (server-/user-log?).

Client issue?
Via een of andere “user”-verwijder functie client mappen verwijderd en opnieuw gemaakt; hierna werkt de synchronisatie terug.
Helaas dus geen spoor gevonden van de oorzaak. En vreemd genoeg, maar misschien zonder enig verband: nu werkt KMail ineens ook terug.

Reacties zijn gesloten.

Powered by WordPress