30/9/2013

Presentatie met LibreOffice /OpenOffice Impress

Filed under: — pinguim @ 3:50 pm

Nota: deze tekst is gemaakt op basis van LibreOffice, maar is waarschijnlijk gewoon bruikbaar voor OpenOffice; gebruikte documentatie op basis van de 2 verschillende versies.

Voorbereiding: maak een mapje aan voor je presentatie. Maak daarin 3 mapjes:

  • Tekstmateriaal
  • Beeldmateriaal
  • Presentatie

Zet bestaand tekst- en beeldmateriaal als originele bestanden in de juiste mapjes. Start Impress en bewaar het nieuwe, lege document in de map Presentatie.

De tabbladen in Impress geven de belangrijkste concepten aan:

  1. Normal – Tekeningmodus
  2. Outline – Overzicht
  3. Notes – Notities
  4. Handout – Hand-out
  5. Slide Sorter – Diasorteerder

Zoals dikwijls bij software zijn de vertalingen niet altijd duidelijk; tab …

  1. is eigenlijk de grafische vorm.
  2. is de struktuur of tekst vorm.
  3. zijn privé-nota’s; niet zichtbaar op de presentatie
  4. is de gedrukte versie om uit te delen
  5. is het sorteer-venster

Als je grafische elementen gebruikt moet je ze verdelen in:

  • Algemene herkenbare elementen, als logo van de orginisatie, huisstijl,..; komt in “modelpagina”
  • element van toepassing op (de inhoud van) een bepaalde pagina; komt enkel in deze pagina.

Invalshoek: tekst

  • Als je begint te werken vanuit de tekst – de inhoud van de presentatie, begin je in Tab 2 om inzicht te houden in de struktuur.
  • Begin achter het pagina-symbool met de titel van dit blad.
  • Enter maakt een nieuw blad aan, kan nieuwe titel krijgen enz; daarmee maak je de struktuur.
  • Daarna/of daarin de inhoud, meestal onderverdeeld in items in een lijst: Bij het nieuwe pagina-symbool druk je TAB, één of meermaals, tot je op het juiste inspring-niveau zit. Je kan de lijst-markering verwijderen met een backspace als ze niet relevant is.
  • Voor invoegen van een nieuwe tabel spring je naar tab 1, daar kies je de tabel uit het menu.
  • bestaande tabel bv in rekenblad; selecteer (best vanuit Calc), kies kopie, klik op bestemmingspagina, kies plak. De tabel kan uitgerokken worden om te doen passen.

Invalshoek: beeld

  • Als je start met de beelden, kan je best eerst een ‘template’ maken, een standaard-achtergrond voor je presentatie. Die wordt automatisch herhaald in elk nieuw blad.
  • Achtergrond: kan hele pagina beslaan; moet tekst duidelijk laten. Kan verdwijnen bij afdrukken.
  • Voorgrond: logo, lijn, .. : deze nemen ruimte weg van de beschikbare bladoppervlakte voor de inhoud van de presentatie.

Vaste layout: model of masterpage
Menu (En en Nl):

  • View, Master, Slide Master: “insert” hier (beeld-)elementen die op elk blad terugkomen (boordje onderaan, logo, enz.)
  • Beeld, Model, Diamodel: zet footer-elementen aan of af, bv datum, paginanummer*

* werkte niet in mijn test.

Reacties zijn gesloten.

Powered by WordPress