14/11/2017

Desktop instellingen na installatie

Filed under: — cybrarian @ 9:43 am

Het artikel Desktop configuratie uit 2006 blijft een goede basis om van te vertrekken voor het ‘TODO’ lijstje na de basisinstallatie van een Linux distributie.

Hier een huidige versie:

* Repositories
– Community repositories (packman, libdvdcss..) voor mp3, flashplayer,..

* netwerk:
– hostname: naam van de computer zoals die zichbaar is op het netwerk enz. Op zich niet zo belangrijk en meestal al gekozen tijdens de installatie.
– IP adres (vast om toestel te kunnen bereiken binnen het netwerk, willekeurig als het toegewezen wordt door de gateway)
– eventueel dns instellingen, gateway adres als dat afwijkt
– wifi

* auto login
– indien gewenst voorkeur user op auto login

* Taalinstelling.
– Check de finesses van het toetsenbord (euro, accenten, …).
– Voor veel admins die het onderhoud van computers doen is het aangenamer om in het Engels te werken, dus de installatie van het systeem kan in het Engels gebeuren om ervoor te zorgen dat de root account, de terminals enz. niet vertaald zijn naar Nederlands en daardoor ongebruipelijke onzin spuien.
– Voor veel gebruikers is het aangenaam om in eigen taal te werken. Dus de desktop vertalingen afhalen en de desktop instellingen naar Nederlands zetten.

* Bestandsbeheerder (filemanager, Dolphin)
– icoon voor splitsen venster in toolbar bijzetten moest het er nog niet staan.
– standaard-directory instellen op Documents (ipv /home/gebruiker) kan sommige gebruikers aanzetten om bestanden een beetje geordend te bewaren.

* Browser:
– Link op desktop om “private browsing mode” te starten (firefox --private).
– Openingspagina veranderen (Firefox: Edit, Preferences, General, Use Current Page)
– alle reklame links/bookmarks weggooien.
– bookmarks “Home” categorie: veelgebruikte sites op deze locatie instellen (bv locale servers, fora enz).
– bookmarks “News etc”: slashdot en enkele andere favoriete links invullen. Maar eigenlijk heb je best een pagina met je meestgebruikte links online staan. Dan zet je die als openingspagina en kan je ze vanaf elke computer gebruiken.

* Desktop: (KDE5)
– Wallet: wachtwoord voor wallet, instellingen wallet.
– Aantal desktops (standaard meestal 2 of 4) instellen en een naam geven.
Uitbreiden: 1File, 2Browse, 3Consoles, 4Edit, 5Work, 6tmp/snd… Hoewel dit nu minder zin heeft omdat je geen verschillende desktopinstellingen meer kan doen omdat ze overschakeld zijn op “activities”.
– Klok instelling: datum tonen aan.
– Widgets voor systeembelasting: processor, netwerk, geheugen, schijfaktiviteit
– Widget voor harde schijfgebruik: (monitoren schijf vol)
– Systeem, toetsenbord: NumLock aanzetten bij start
– Workspace behaviour: “Screen edges” reactie bij slepen naar hoek of zijkant scherm / vergroten vensters af.
– Screen lock na 5 min. : af (screensaver functie die wachtwoord vraagt)
– Lock screen on resume: af (wachtwoord na terug van wisselen gebruiker)
– Energiebesparing: scherm af na 10 min: instellen naar wens. Suspend session: off, ..

* Mail client (KMail, Thunderbird of andere)
– servers smtp en pop of imap
– accounts, signature, mappen, mailfilters
– met KMail heb je nu wel je handen vol om die enigszins bruikbaar te krijgen; de layout van de standaardinstallatie is onbegrijpelijk onbruikbaar; vooral het soort indeling per dag etc van de e-mails neemt enkel maar plaats in beslag en belemmert het overzicht. Kies “flat date view” of zo om terug overzicht te krijgen over je mails. Ik moet nog je juiste manier vinden om dat voor het hele programma toe te passen (of misschien komt het door de upgrade van een bestaande) ipv voor elke map apart.

* Printer
– Drivers, printeropties
– A4 instelling checken (standaard altijd Letter, ondanks regio keuzes vooraf).
– recto-verso keuze

* Directories organiseren;
– de meestgebruikte directories worden tegenwoordig door de distributies zelf wel aangemaakt in de Home directory van de gebruiker: Documents, Pictures, Downloads, Music, Video…
– Uitbreidingen zijn bv: Uploads, Print (of ToPrint), Backup, MyConfig, …

Als je regelmatig van computer verandert of een aantal medewerkers dezelfde basisindeling wil geven, kan je het maken van de mappen in een script zetten.

Orig. art. 2006

Reacties zijn gesloten.

Powered by WordPress