Thunderbird e-mail
Het e-mail programma Thunderbird (van de Mozilla foundation, Firefox familie dus), is beschikbaar voor de meeste systemen, en aanwezig in de software keuze van de meeste Linux distributies.
Gebruik
- Bericht markeren voor gelezen of terug ongelezen: als je op de lijn van het bericht staat (berichthoofd) tik op “m”.
- Bericht inhoud weergeven als je alleen de lijst ziet: onderaan de lijn vastpakken en naar boven schuiven.
- Nieuw bericht maken: CTRL-n
- Html of gewone tekst: Bewerken, Accountinstellingen, Opstellen.
- Kopiëren van attachment uit mail naar nieuwe mail: maak nieuwe mail, sleep attachment ernaartoe. (copy to clipboard zou volgens documentatie gaan, maar wordt niet aangeboden bij rechtsklik op attachment)
- Reply: plaats van de originele tekst t.o.v. je antwoord/ondertekening: Bewerken, Accountinstellingen, Opstellen en adressering: Bij citeren: mijn reactie boven/onder de geciteerde tekst …
- Handtekening/ondertekening (signature) instellen in Accountinstellingen, Tekst van ondertekening. (verschillende *)
Comprimeren
Na verloop van tijd vraagt Thunderbird of (de map ..) gecomprimeerd mag worden. Je kan dat bevestigen of overslaan, of ook op automatisch zetten. Als je veel mail en/of grote bestanden hebt, kan dit comprimeren je wel vertragen; Thunderbird vertraagt (bv muispijltje beweegt met sprongen), je computer wordt trager (als je de processormonitor bekijkt zie je bv 40 tot 50% gebruik).
Aanpassen via menu:
Bewerken, Voorkeuren, Netwerk en schijfruimte, Netwerk en schijfruimte
: daar zie je opties die je kan aanpassen aan hoe het best werkt (Automatisch bufferbeheer aan/af, mappen comprimeren vanaf besparing .. , al dan niet vragen om te comprimeren, ..)
Verschillende ondertekeningen
Daarvoor bestaat een handige plugin: “Signature Switch”.
- Installeren:
– Extra, Add-ons en thema’s.
– Zoek: “signatures” : Signature Switch, kies en bevestig.De interface is grotendeels niet vertaald (dus in het Engels).
- Gebruik:
Signatures, Nieuwe bijmaken, geef een naam, bv “Algemeen”, “Extern”, “Intern” en maak een passende tekst.Vanaf er meer dan één is: Default aanduiden.
Als je een nieuwe mail maakt kan gemakkelijk een signature gekozen worden met een knop rechtsboven.
De default lijkt soms niet aktief te zijn; er zijn nog wat opties onder “identity”:
- Automatically switch to assigned signature upon changing identity.
- Use the assigned signature when starting a reply or forwarding.
- Assigned signatures overrule the default action (insert/remove signature) when starting a new mail.
Daar heb je onder
Your current identities
ook de verbinding tussen de identity en de toegewezen signature:
Kies uit de lijst, en sluit tab.Nb: De signature ziet er anders uit dan de gewone tekst.
Nog uit te zoeken
- Sortering en datum: het lijkt er op dat (bij een iMac/OS Monterey) de datum in de lijst met e-mails niet overeenkomt met die van een andere client of de web-interface naar de mail, waardoor de sortering op datum “volgens laatst binnengekomen boven” niet klopt. Welke datums worden hier getoond bij de binnengekomen e-mail berichten?
https://www.thunderbird.net/nl/
https://software.opensuse.org/package/MozillaThunderbird