Documenten-map organiseren
Meestal heb je een standaardmap “Documents”. Maar behalve documenten heb je ook nog andere dingen die je bewaart, en eigenlijk kan je al op voorhand daar mappen voor klaarzetten. Eerst eens kijken welke bestanden je zoal kan hebben: teksten, rekenbladen,presentatie, configuratie bestanden, korte tekstbeschrijving van wat en hoe je iets geïnstalleerd hebt (prog-install-log.txt), tekeningen, download van programma’s, link naar een server, gedeelde map, e-mails, beelden jpg-gif-png, webpagina’s, script (vgl batch commando files), klad-nota’s, cd-images (iso), te printen documenten, …
Als je maar 1 soort werk hebt, kan je indelen volgens het soort documenten; teksten, rekenblad, presentatie enz.
Maar als je werk uit veel verschillende aspecten bestaat gebruik je die beter als indeling; klantprojecten, boekhouding, personeel, sportclub, …
Sommige dingen zijn universeel genoeg om ze in een eigen map te zetten, die je dan makkelijk herkent en bij “onderhoud” regelmatig uitkuist: te printen documenten, tijdelijke nota’s, testdocumenten enz.
Bepaalde programma’s hebben ook hun eigen map nodig, zoals een Planner bv, waarin het documenten opslaat die dienen voor de werking van het programma, maar die jij niet zelf rechtstreeks als document gaat gebruiken. Veel programma’s gebruiken ook voor het bewaren van de instellingen een directory met de programma naam; die staat meestal in de /home/gebruiker map, maar bestaat uit een “verborgen map”, waarvan de naam begint met een punt (de manier om verborgen mappen te maken in Linux).
Als je regelmatig van computer verandert of een aantal medewerkers dezelfde basisindeling wil geven, kan je het maken van de mappen in een script zetten. Zie voorbeeld “makeMyDirs.sh”, in dit geval uit te voeren als voor een “Documents” directory (pas aan naar believen) : (meer…)